På grunn av smittesituasjonen har Trondheim Symfoniorkester & Opera valgt å følge regjeringens anmodning om å minimere sosial bevegelse inntil videre. Dette blir derfor en digital konsert. Konserten sendes direkte på adressa.no 28. januar kl. 19.30.
Dirigent | Peter Szilvay |
Solister | Hans-Kristian Kjos Sørensen, slagverk |
Tanja Tetzlaff, cello | |
Program | |
Brahms | Tragisk ouverture |
Wallin | Dobbelkonsert for slagverk og cello |
Smetana | Moldau |
Komponist Rolf Wallin vil være tilstede | |
Rolf Wallins kjente slagverkkonsert Das war schön! framstår her i en helt nyskrevet versjon for cello og slagverk. Det opprinnelige stykket var Wallins svar på en invitasjon fra Wiener Mozartjahr 2006 om et bidrag til Wiens markering av Mozartåret 2006. Verket fikk sin premiere i ‘’musikkens Mekka’’ Musikverein i Wien. Det er en lek med elementer og detaljer fra Mozarts liv og musikk, men også et stykke som er klart forankret i vår tid. Konserten er en sambestilling mellom Gävle Symfoniorkester og TSO.
Det er blitt sagt av Mozart komponerte slik en fugl synger, uten vansker og nesten som et medium for guddommelige krefter. Mozart hadde en høyt elsket burfugl, herr Stær, som kunne synge hovedtemaet fra finalen i hans klaverkonsert nr. 17, men som alltid gjorde to feil. Disse tok Mozart med da han skrev temaet inn i sin verkkatalog, med kommentaren ‘’das war schön’’.
Slagverkeren Hans-Kristian Kjos Sørensen har fått stor internasjonal oppmerksomhet for sine allsidige og kreative opptredener i flere sjangre. Med seg har han den internasjonalt profilerte cellisten Tanja Tetzlaff.
Brahms
Blant Johannes Brahms hovedverker hører også hans to ouverturer, Akademisk Festouverture og Tragisk Ouverture. De er skrevet samtidig, i 1880. Mens den akademiske var komponistens takk for et æresdoktorat ved universitetet i Breslau, var den tragiske det tenkt som forspillet til en nyoppsetning av Goethes skuespill Faust på
Burgtheater i Wien, og den dystre stemningen forenes da også i uttalt
grad med dramaets innhold, og ikke fordi Brahms var spesielt tungsindig
da han skrev ouverturen. Den bygger på 10 år gamle skisser fra
arbeidet med den gripende Alt-rapsodien. Den første som fikk
høre den tragiske ouverturen var Clara Schumann. Til hennes fødselsdag i
september arrangerte Brahms en firehendig klaverutgave som han spilte
med henne.
Smetana
Bedřich Smetana ble den viktigste
komponisten i den tjekkiske kampen for selvstendighet. Han skrev
symfoniske dikt som forteller om landets geografi og historie. Moldau (Vltava) er det mest kjente av de seks symfoniske diktene i Smetanas syklus Má vlast - Mitt fedreland, et nasjonalromantisk verk skrevet i årene 1874 til 1879, som skildrer tsjekkisk natur og tonemaler tsjekkiske eventyr.
I Moldau
skildrer Smetana den kjente elven fra kilde til delta; med sitt forløp
i to små kilder i den böhmiske skogens skygge. Den ene er varm og
perlende, den andre kjølig og rolig. De to bekkene renner sammen og
brer seg ut til en elv. Jo lenger ned den kommer i det böhmiske
landskapet desto mektigere blir dens løp. Den strømmer gjennom mørke
barskoger, hvor jakthorn høres, over solfylte marker hvor et
bondebryllup feires med munter musikk. Om natten danser små elvenymfer
på bølgene i måneskinnet, og stolte gamle borger speiler seg i elven
som et minne om riddertiden. Bred og majestetisk nærmer elven seg Praha.
Det historiske slottet Vysehrad gir elven sin velkomsthilsen og siden
flyter elven videre mot ukjente vidder.
Ekstern arrangør: Trondheim Symfoniorkester & Opera