Symfoniske danser

Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • DIRIGENT

    Han-Na Chang

  • SOLIST, KLAVER

    Behzod Abduraimov

  • KONSERTMESTER

Program

  • Jorg Widmann (1973- )Tanz auf der Vulkan
  • Pjotr Tsjaikovskij (1840-93)Konsert for klaver og orkester i b-moll, op 23
    Allegro non troppo e molto maestoso
    Andantino simplice
    Allegro con fuoco

    PAUSE
  • Sergej Rachmaninov (1873-1943)Symfoniske danser, op 45
    Non allegro
    Andante con moto, tempo di valse
    Lento assai - Allegro vivace

Om konserten

Vi låner Han-Na Changs tekst om kveldens konsert:
"Rachmaninovs Symfoniske Danser er en genierklært komponists mesterverk som på perfekt vis uttrykker hans intense nostalgiske følelser for hjemlandet gjennom hans umiskjennelige særpreg: følsomme melodier, tett sammenvevde strukturer og tonal kompleksitet. Ingenting er rett fram, alt har ulike nyanser av lys og skygge... og likevel, midt i alt det komplekse, er det eneste som virkelig betyr noe musikkens sjel - akkurat som livet selv.

I kveldens program lanserer vi et nytt konsept: hver sesong vil vi presentere noen verk av en nålevende komponist for å introdusere en ny fargepalett fra dagens lydbilde til dere. Denne sesongen er det verk av Jorg Widmann, en fengslende stemme i samtidsmusikken, som står på plakaten."

For konserter i Olavshallen kreves negativ koronatest eller koronapass. Mer informasjon kommer på Olavshallens hjemmesider.

Han-Na Chang

Han-Na Chang har vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester & Opera siden 2017, og før det første gjestedirigent fra 2013. Hun har så langt tatt orkesteret med på en musikalsk reise mot nye høyder, og de mottok stående ovasjoner da de i 2019 turnerte i Changs fødeland, Sør-Korea.

Chang har for lengst blitt lagt merke til internasjonalt, for sin lidenskap og styrke, sitt skarpe intellekt, sin tekniske presisjon og dype innsikt i utøvelsen av sitt kunstneriske virke. Hun har jobbet med orkestre som Sächsische Staatskapelle Dresden, WDR Sinfonieorchester Köln, Bamberger Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Minnesota Orchestra, symfoniorkestrene i blant annet Cincinnati, St Louis, Indianapolis, Seattle, Göteborg, Singapore, Tokyo og Toronto, Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Orchestra del Teatro di San Carlo di Napoli. Kommende debuter inkluderer blant annet Concertgebouworkest i Amsterdam, San Francisco Symphony, Rotterdam Philharmonic Orchestra og Danish National Symphony Orchestra.

Hun startet sin musikalske karriere som cellist, og vant i 1994 Den internasjonale Rostropovitsj-konkurransen i en alder av 11 år. I årene som fulgte var hun solist med alle de største orkestrene, som Berliner Philharmoniker, New York og Los Angeles Philharmonic, Boston, Chicago, Bayerischen Rundfunks og London Symphony Orchestras. Hennes EMI-innspillinger er både prisbelønte og bestselgende verden over.

Behzod Abduraimov

Bio kommer

Jorg Widmann (1973- )

Programtekst kommer

Peter Tsjaikovskij (1840-1893)

At det virtuose og briljante ikke var fremmed for Tsjaikovskij, viser han tydelig i sin berømte Klaverkonsert i b-moll fra 1875, som utvilsomt er den som publikum elsker høyest og som oftest er å høre, ved siden av Griegs, med sine effektfullt store og svulmende symfoniske stigninger som medvirker til å holde oss fanget. Det skyldes fremfor alt den majestetiske introduksjonen hvis tema er blitt innbegrepet av en romantisk klaverkonsert. Egentlig er åpningen en inngangsportal vi ikke vil unnvære, men som heller ikke har så mye å gjøre med det man går inn i. Derimot veksler den ene innsmigrende melodien etter den andre med rasende virtuose solopassasjer gjennom hele konserten i et elegant vekselspill mellom solist og orkester. Konserten er skrevet i en rik periode da han også komponerte Svanesjøen.

Tsjaikovskij spilte gjennom verket første gang for Nikolaj Rubinstein, berømt pianist og leder for musikkonservatoriet i Moskva, i håp om at han ville uroppføre konserten. Denne episoden har blitt ett av de mer famøse avsnittene i komponistens liv. I beste fall trodde komponisten at den ærede Rubinstein kanskje hadde noen synspunkter på det klavertekniske eller enda bedre, noen forslag til rettinger. Men da Tsjaikovskij med forventning vendte seg mot Rubinstein, sa denne ‘’Min venn, hvordan skal jeg kunne uttale meg om detaljer, når hele komposisjonen virker motbydelig på meg’’. Den av natur følsomme og sårede Tsjaikovskij dediserte konserten til den tyske pianisten og dirigenten Hans von Bulow, Brahms nære venn og forkjemper, som ble meget begeistret. Han oppførte den første gang i Boston i oktober 1875. Rubinstein forandret senere mening om konserten, som rommer en rekke originale formgrep.

Han sto også for førstegangsfremførelsen i Moskva, og ble etterhvert dens mest fremtredende fortolker. Etter den flotte åpningen, som ikke vender tilbake, gjør Tsjaikovskij en ‘’omstart’’ og presenterer et nytt tema som lyder som en folkevise og det er det også; den ukrainske Det kom en kosakk fra Don som Tsjaikovskij hadde hørt sunget av en blind tigger på en markedsplass i Kiev. Andre sats er også bygget over to folkelige sanger; nok en folkevise fra Ukraina og en fransk chanson Il faut s’amuser, danser et rire (Man skal more seg danse og le). Tredje sats er den mest stormende finale i høyt tempo, som berusede kosakker. Her hører vi også den russiske folkevisen Kom ut, Ivanka. Som avslutning kommer en hymne, som ikke alluderer til noe religiøst, men som ikke feirer noe annet enn klaverkonserten selv.

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

De siste årene av sitt liv komponerte Rakhmaninov kun en håndfull verk. Han snakket nedstemt om den ild som hadde sluknet. Bare noen måneder før sin død i 1943 utkom de symfoniske dansene, som uttrykker den samme romantikken, skjønnheten og melankolien som de velkjente klaverkonsertene.

Konserten er tilegnet dirigenten Eugene Ormandy, som urfremførte den med Philadelphiaorkesteret i januar 1941. Mottagelsen var lunken. Det var ingenting her verken for romantikere eller modernister. Til det svarte Rakhmaninov at ‘’mine komposisjoner er ikke noe forsøk på å være verken original eller romantisk eller nasjonalistisk eller noe som helst annet. Jeg skriver ned den musikken jeg føler for hører inne i meg’’. Rakhmaninov hadde flyttet til USA allerede i 1918, og frem til sin død i 1943 skrev han kun seks ytterligere verker. Delvis fordi han turnerte rundt som verdens mest etterspurte klaversolist, men fordi eksiltilværelsen og hjemlengselen var som en klamp om foten.

Symfoniske danser er en sjelden fargerik og medrivende musikk av en komponist som på sine eldre dager klaget over mangel på kraft og vitalitet. Selv visste han ikke hvor­dan det var gått til at han hadde funnet en slik friskhet, ‘’men dette var trolig min siste oppblomstring’’, som han sa i et intervju like før han døde. Opprinnelig hadde han tenkt å kalle verket Fantastiske danser. Først skrev han en versjon for to klaverer, som han fremførte i private sammenhenger sammen med sin venn og nabo Vladimir Horowitz. Etter et forgjeves forsøk på å få musikken koreografert for ballett med satstitlene Middag, Skumring og Midnatt, fullførte han orkestreringen høsten 1940, etter å ha rådført seg med fiolinisten Fritz Kreisler om strykestemmene. I Symfoniske danser er det i siste sats to temaer som sniker seg rundt i musikken; et Dies Irae (den berømte sekvensen fra den katolske dødsmessen) og en hymne fra hans egne russisk ortodokse kirkeverk Vesper. Der hymnen får overtaket over dødstemaet, har han skrevet Allelujah i partituret, og etter de avsluttende takter: ‘’Jeg takker deg, Herre’. Det rytmiske drivet i første sats, bruken av piano­ som orkesterinstrument og den lange, uttrykksfulle melodien i saksofon, antyder også at han i dette verket har latt seg inspirere av samtidi­ge kolle­gers interesse for jazz.

Thomas Ramstad


Relaterte forestillinger

  • Klassisk

    Ekstra

    les mer

    Urbański og Stabat Mater

    Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • Klassisk

    Ekstra

    les mer

    The Oscars

    Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • Klassisk|Familie/Barn

    Ekstra

    les mer

    Familiekonsert: Den magiske 7. symfonien

    Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • Klassisk

    Ekstra

    les mer

    Muohta & The Mission

    Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • Klassisk

    Ekstra

    les mer

    Sjostakovitsj & Brahms

    Trondheim Symfoniorkester & Opera

  • Klassisk|Rock

    Ekstra

    les mer

    Åge, Gunnar og Trondheimsolistene